ZEISS BATIS 85MM 1.8

3 powody, dla których nie powinieneś kupować obiektywu Batis 85mm f1.8

Jeżeli miałbym wybrać dwa szkła na zlecenie była by to para 28/50 lub 35/85. Dorota po swojemu obeszła system i wybrała Leicę Q (28mm z możliwością kropa do 35mm) i 50mm 1.2 L na Canonie 5d MkIV. Ale o tym jak sobie ułatwiamy pracę jeszcze napiszę. Pracowałem jeden sezon z zoomem 70-200 w torbie zamiast klasycznej niewielkiej 85-ki i to był sezon kiedy zrobiłem naprawdę niewiele zdjęć tą ogniskową. Po prostu – nie chciało mi się zakładać na korpus wielkiego i ciężkiego szkła. A 85 to ogniskowa bardzo mi potrzebna. Uspokaja nieco tempo reportażu, potrafi wyłuskać podczas spiczy zapłakanego ojca panny młodej czy nadać nieco magii podczas pierwszego tańca. Krótko mówiąc – warto mieć 85mm. Dorota jest przeciwnego zdania i 85-ki poza jednym wspomnianym sezonem kiedy dla eksperymentu mi ją zabrała – rzadko używa.

Cały poprzedni rok pracowałem 80-ką 1.9 z systemu Mamiya wpiętą w Leicę M10. Spójrzcie poniżej jak ta 80-ka kreśli.

Italy wedding photography
© Michal Warda, 2017, Portovenere, Italy
Sesja Narzeczeńska WhiteSmoke Studio
© Michal Warda, 2017, Warszawa, Mamiya + 80mm 1.9

Zmieniają system na Sony postanowiłem się rozejrzeć za alternatywą by wykorzystać bardzo sprawny system AF.
Do wyboru jest mamy: FE 85mm F1.4 G Master, Sony FE 85mm F1.8 i w końcu Zeiss Batis 85mm f/1.8 Lens, na którym dziś się skupię.
Wszystkie prezentowane zdjęcia Leo, White i Smoka zostały wykonane Sony A7III – są to lekko podkręcone jpg. Profil Neutral, wyostrzanie na zero.  Lightroom niestety jeszcze nie otwiera plików RAW z A7III

SUBIEKTYWNE UWAGI

1. To nie jest demon prędkości ostrzenia

Mam swój osobisty test użyteczności teleobiektywów do zawodowej pracy. Jeżeli delikwent a raczej para – korpus/szkło jest w stanie poprowadzić i zrobić ostre zdjęcia biegnących na mnie White’a i Smoka (nasze psiaki, border collie i jack russell terrier), które wykonują dzikie podskoki i zmieniają kierunek w sposób kompletnie nieprzewidywalny to znaczy, że szkło się nadaje. Batis, w przeciwieństwie do 90-ki Fuji oblał ten test. Większość zdjęć była nieostra ale coś tam sie uchowało na karcie do pokazania. Za to jak już trafi jest super. Na pewno jest to dobry wybór dla fotografów, którzy potrafią zaplanować ujęcia a nie za nimi gonią.

Zeiss Batis Recenzja
© Michal Warda, 2018, Poznań. Sony A7III+Batis 85mm
Zeiss Batis Recenzja
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+Batis 85mm, model- Jack Russel Terrier, Smok, 100% kadru
Zeiss Batis Recenzja
..I wycinek kadru.

2. To nie jest szkło technicznie idealnie

Zeiss Batis 85mm/1.8 ma swój charakter. Nieco dodaje od siebie i nie jest przeźroczyste. Dla niektórych jest to wada, dla mnie wręcz przeciwnie. Uwielbiam szkła z charakterem. Dziwnym trafem większość z nich to zeissy;)

Zeiss Batis Recenzja
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+Batis 85mm, model- Border Collie, White
Zeiss Batis Recenzja
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+Batis 85mm, model- Jack Russel Terrier, Smok
Zeiss Batis Recenzja
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+Batis 85mm - pelen kadr

3. To jest Zeiss

Zaraz, jaka to wada? Więc: szkła wykonane przez Zeissa mają niesamowitą ostrość i mikro kontrast. Spędzicie dodatkowe godziny na retuszu zdjęć – to gwarantuję. Wszelkie niedoskonałości skóry są idealnie podkreślone. Batis nie jest tu wyjątkiem. Legendarny mikro kontrast szkieł Zeissa powoduje, że zdjęcia wykonane przy ich użyciu są bardzo “żywe”. Niektórzy nazywają do “Zeiss 3d pop”. Coś w tym jest.

4. Jak to 4?

Miały być 3 powody, dla których nie powinieneś kupować Batisa 85mm pytasz? Ok. 4 powód nie jest związany bezpośrednio z Batisem. Mając jedno szkło Zeissa zapragniesz mieć ich więcej. A najlepiej wszystkie;) A to jest bardzo kosztowne. Nabywanie nowych zabawek mady by Zeiss może wejść w krew.

Zeiss Batis Recenzja -
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+Batis 85mm, model- Border Collie, White

Na koniec kilka zdjęć wykonanych szkłem Nokton 40mm 1.4 VM. To jest dopiero charakter. Jeszcze nie wiem czy to polubię.

A co Wy sądzicie?

© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+NOKTON 40mm 1.4, model- Border Collie, White
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+NOKTON 40mm 1.4, model- Border Collie, White
© Michal Warda, 2018, Warszawa. Sony A7III+NOKTON 40mm 1.4, model- Border Collie, White

Za wypożyczenie szkła Zeiss Batis 85mm 1.8 dziękuję sklepowi fotograficznemu E-oko

Poniżej, na specjalną prośbę porównanie obiektywu Mamiya sekor c 80mm f1.9 (zawsze z lewej) do szkła Carl Zeiss Batis 85mm f/1.8 ) zawsze z prawej. Pozował jak zawsze White;) Zdjęcia w dużej rozdzielczości do zobaczenia TUTAJ

Jak widać Mamiya dzielnie dotrzymuje kroku Zeissowi;)