CANON 1DX MARK II VS SONY A9

Kiedy siadasz do pisania i przed oczami przelatują ci same clickbaitowe tytuły. Pojedynek gigantów. DSLR vs mirrorless. Czy nadchodzi zmierz lustrzanek. Czy nadal potrzebujemy DSLR… itd itd.

Zamiast tego powiem Wam bajkę. Wróć. Historię prawdziwą, którą w zasadzie mógłbym zamknąć temat rozważań jakiego wybrać flagowca Canon 1dx mark II czy Sony A9. Obiecuję temat rozwinąć i uzupełnić, cierpliwości.

Historia, która przydarzyła się mi podczas fotografowania uroczystości z udziałem Prezydenta RP.

SONY A9 + 16-35

Obchody 75 lecia Powstania Warszawskiego

Na początku lipca dostaliśmy z Dorotą fantastyczne zlecenie fotografowania Obchodów 75 lecia Powstania Warszawskiego dla Muzeum Powstania Warszawskiego. Potężna uroczystość rozbita na dziesiątki mniejszych i większych eventów, imprez, wykładów, koncertów, spotkań z Powstańcami, konferencji prasowych itd. Taki codziennik gazetowy z dodatkiem komercyjnym, w którym z Dorotą doskonale się odnajdujemy.

Zlecenie poza tym co wymieniłem obejmowało nakręcenie filmu z odnowionej ekspozycji „Niemcy w Warszawie”, sesję kolekcji odzieży od Muzeum Powstania Warszawskiego “Pamięć Własna” czy wręczanie odznaczeń Powstańcom za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Odznaczenia wręczał Prezydent RP Andrzej Duda.

Gdybyście kiedykolwiek mieli fotografować tego typu wydarzenie dla organizatora – trzeba mieć dosłownie wszystko. Każdego bohatera, każdy moment (a tych jest sporo), każdego występującego, każde logo i oficjela na trybunach. ORKA. Jest to po części dokumentacja, reporterka i po części zdjęcia o charakterze stockowym (o tym później). Fotografowie prasowi robią swoje z wydzielonego miejsca a fotografowie pracujący dla organizatora czy prezydenta mogą poruszać się bardziej swobodnie.
Zaczęliśmy od fotografowania zbierających się Powstańców, którym pomagali wolontariusze, zrobiliśmy plany ogólne, detale, loga, portrety po czym Dorota została szukać scenek a ja przeniosłem się w miejsce gdzie Prezydent miał być przywitany przez dyrekcję Muzeum. Piona, złożenie kwiatów, chwila swobodnej rozmowy Prezydenta Dudy z Dyrektorem Ołdakowskim i przejście na miejsce uroczystości przy Murze Pamięci. Wszystko wyliczone co do minuty. Oczywiście SOP po swojemu mi “ułatwiał” pracę więc szukanie kadru bywało wyzwaniem. Wspomniana wcześniej przygoda wydarzyła się chwilę po nieoficjalnej rozmowie a przed przemarszem z dziedzińca MuzeUm do Parku Wolności.

1dx mark II + 24-70
1DX MARKII + 24-70
SONY A9+70-200
eos 1dx + 24-70

ZOOM VS STAŁKA

Pauza. Powinienem wcześniej to napisać; jaki spakować sprzęt na taką obsługę? Dorota długo się nie zastanawiała – Canon 5dmk IV i Leica QP;) Ze mną było nieco trudniej; musiałem zadbać o całą “oficjałkę”.

Na początku zlecenia postarałem się o dwa flagowe korpusy do testów – Canona 1dx mark II i Sony A9. Przestrzeliłem oba na kilku wcześniejszych koncertach, konferencjach i sesji. Wszystko grało, obsługa jednego i drugiego nie sprawiała większego kłopotu; pracowałem rok na Sony a Canon to mój chleb powszedni. Tego dnia zapiąłem na Dx-a 24-70 (zamiennie z 16-35) a do Sony wpiąłem 70-200.

A9+24-70

AWARYJOŚĆ SONY A9

Wracając do przygody.

Kiedy SOP dał znak do “wymarszu” postanowiłem zrobić kilka ciasnych kadrów 70-200. Idąc wzdłuż Muru Pamięci miałem się za plecami Prezydenta brzydkie bloki, które postanowiłem ukryć w nieostrościach a SOP i tak nie dawał podejść dostatecznie blisko by mieć dobry kadr 35-ką. Zrzucam więc na pasku DX-a i chwytam za SONY. W tym momencie rozległ się huk i zobaczyłem, że wypadły mi z oryginalnego gripa Sony baterie. UPSsss.. SOP oczywiście od razu mnie odsunął (skąd mogli wiedzieć, że to baterie!!!) a ja musiałem zmienić plan działania – przecież nie miałem zasilania do Sony.. Prezydent Duda stwierdził, że aż tak im się nie śpieszy i dali mi się ogarnąć. Najbardziej z tego uśmiał się fotograf Prezydenta, który pomógł mi znaleźć rozrzucone baterie – cwaniak miał dwie niezawodne 5-ki na szelkach.

Cała przygoda trwała kilka sekund ale niesmak do Sony A9 pozostał. Podczas obchodów Sony dostało jeszcze czkawki dwa razy. Raz wyskoczył błąd bazy danych na jednym ze slotów i raz zawiesił się podczas formatowania karty na drugim slocie; również błąd tworzenia bazy danych. Swoją drogą – wyjaśnijcie mi proszę – o co chodzi z tą bazą danych w Sony. Co jakiś czas wywalało mi taki błąd zarówno w A9 jak i A7r3.

Canon jak to Canon: działał jak złoto jak na flagowca przystało:)

Czy to przesądza o wyniku testu? Zawsze staram się podchodzić do takich spraw obiektywnie. Sony A9 wykonał swoją robotę i nie odmówił współpracy a drobnych problemów można było uniknąć. Zakleić taśmą mocowanie baterii czy wcześniej sformatować nowe karty – wcześniej nie używane.

Przecież zewsząd słychać zachwyty nad A9. Zrzuciłem więc te wypadki na karb tego konkretnego egzemplarza – wiadomo – o demo nikt nie dba. Z drugiej jednak strony, taka demówka flagowego modelu pracuje w zmiennych warunkach i wysokiej intensywności jak na flagowca przystało więc… Pojawia się więcej pytań. No i wyszedł już nowy poprawiony model Sony A9 II. Zaraz będzie też Canon 1dx mark III…

fot. Michał Warda EOS 1DX + 24-70

BUDOWA i ERGONOMIA c.d.n.

Jak sprawował się AF w obydwu modelach? Jak wypada high ISO w Canonie względem Sony. Czy Canon ma tak zły DR jak piszą? Czy da się ciągnąć cienie w Sony A9 jak w A7III? Na to wszystko odpowiem w kolejnym odcinku;)